People - ľudia
Ľudia sú dôležitým marketingovým nástrojom. Marketing má za úlohu, najčastejšie v rámci tzv. prieskumu trhu za úlohu určiť, :
- ktorá je cieľová skupina ich záujmu
- aké vlastnosti má táto cieľová skupina
- solventnosť tejto cieľovej skupiny
- zamestnanie
- oblasť kde žijú a pracujú
Na prieskum trhu sa používa anketa, dotazník, pozorovanie, pokusy.
ANKETA
- 3 – 5 otázok, ktoré môže byť: otvorené (voľná odpoveď) alebo uzavretá (krúžkovanie)
DOTAZNÍK
- cca 30 otázok
- nikdy otázky nemajú zápor
- nekladieme dvojnásobné otázky
- osobné otázky – formou uzavretej odpovedi pomocou intervalov
- nekladieme otázky chúlostivé
Delenie zákazníkov
- bezstarostný zákazník
- žijú bezcieľne zo dňa na deň, nemajú veľké plány, obyčajne nevlastnia veľký majetok, oddávajú sa krátkodobým pôžitkom
- konzervatívny zákazník
- držia sa tradícií, presne určených pravidiel, neradi míňajú peniaze
- snobi
- sú náročný nakupujú len drahé výrobky, len preto aby ohúrili svoje okolie a budujú si takto imič
- sociálne odolný zákazníci
- ich motívom pri kúpe je kvalita a účelnosť za rozumnú cenu
- experimentátori
- radi skúšajú nové veci, odmietajú tradície a normy, chcú všetko meniť (mladý)
- bádatelia
- radi objavujú nové veci, nedajú sa ovplyvňovať, sú to individualisti, majú veľa informácií
- nenáročný (insolventný)
- kupujú si lacný tovar a uspokojujú sa z nízkym štandartom
Segmentácia trhu
- je to rozčlenenie trhu na určité časti v súvislosti so zákazníkmi je to rozdelenie na skupiny zákazníkov, kt. majú rôzne požiadavky na určité skupiny výrobkov.
- v marketingu sú hlavnými kritériami pre segmentáciu:
- demografické
- geografické
- psychologické
DEMOGRAFICKÉ
- vek, pohlavie, príjem, vzdelanie, veľkosť rodiny, náboženstvo, národnosť, rasa,..
GEOGRAFICKÉ
- región, veľkosť územia, hustota osídlenia, podnebie,..
PSYCHOLOGICKÉ
- osobnosť človeka, životný štýl, sociálna trieda, správanie sa:
- príležitosť nákupu
- nákupná pripravenosť
- intenzita potreby
Podpora predaja
SALES PROMOTION
Je to súbor krátkodobých stimulov (podnetov) , ktoré podporujú zákazníka ku kúpe produktu. Reklama motivuje a PP stimuluje.
Plánovanie podpory predaja:
- určenie cieľovej skupiny (zákazníci, distribútory, organizácie,..)
- stanovenie cieľov
- príprava programu
- výber vhodných nástrojov
- spätná väzba
Konkrétne podoby predaja:
- cenové stratégie
- súťaže
- kupóny
- bonusy
- reklamné predmety, vernostné odmeny, vzorky, výhodné balenia,..
VÝHODY A NEVÝHODY PP
Výhody:
- pre výrobcov : umožňuje sa korigovať výkyv v ponuke a dopyte, zabezpečuje väčší odbyt a tým aj vyššie zisky.
- pre obchodníkov : oživuje upadajúce tržby, vyvoláva rýchlu predajnú odozvu
- pre zákazníkov : sú spokojný že dobre nakúpili
Nevýhody:
- oživenie predaja je dočasné /krátkodobé
- nevytvára dlhodobý vzťah k predávanému tovaru, nedokáže zmeniť postoje zákazníka a nedokáže prekonať nedostatky produktu.