2.polrok

28.1.Podnikateľský zámer

Ak sa niekto rozhodne podnikať čaká ho niekoľko rozhodnutí:

  • musí vedieť v čom bude podnikať (výrobky alebo služby) , kde bude podnikať, miesto podnikania
  • názov, logo firmy
  • či bude mať spolumajiteľov, zamestnancov, investorov
  • ak sa rozhodne podnikať musí mať predstavu o riadení a rozvoji
  • musí mať predstavu o spôsobe získania klientov
  • musí mať predstavu o konkurencií s ktorou bude súťažiť

Spracovaním podnikateľského zámeru si podnikateľ pripraví odpovede na tieto otázky:

  • pred vstupom do podnikania:

- pre podnikateľa samotného  ( cieľ, prostriedky, postup)

- pre okolie podnikateľa (úver, spolumajitelia, investori, spoločníci)

  • pre študentov strednej školy

- je to možnosť plánovania svojej budúcnosti a výberu svojho pracovného zaradenia (podnikateľ, zamestnanec, zamestnávateľ)

- umožní mu zhmotniť tvorivé myslenie a fantáziu

Pre spracovanie podnikateľského plánu neexistuje právna norma, odborné literatúra však odporúča jeho minimálny obsah aj štruktúru, ktorú si môže tvorca prispôsobiť podľa vlastných podmienok. Za konečnú podobu zodpovedá autor zámeru.

Všeobecné odporúčania pre spracovanie PZ

- stručnosť, prehľadnosť, čitateľnosť, nadväznosť

- postupnosť od všeobecného ku konkrétnemu

- používať tabuľky , grafy, obrázkovú dokumentáciu, prílohy, prípadne odkazy na pramene (uviesť z kade bol text citovaný)

- zrozumiteľnosť aj pre neodborníka (ak sa používajú skratky a odborná terminológia je potrebné v prílohe uviesť ich preklad)

- reálny optymizmus, zdravé sebavedomie, skromnosť, prehľadnosť sú prednosťou podnikateľského plánu.

Odporúčaná forma školského PZ - záverečnej práce

NA OBALE:

- názov školy - SOŠ, Školská 5, Banská Bystrica

- podnikateľský zámer / podnikateľský plán

- názov zariadenia

- rok (2009/2010) - ľavý dolný roh

- meno, priezvisko a trieda - pravý dolný roh

ŠTRUKTÚRA PODNIKATEĽSKÉHO ZÁMERU

 písmo: Times new Roman, 12

okraj: ľaví - 2,5 cm, praví - 2,5 cm, z dola - 3 cm, z hora - 3 cm

- strany sa číslujú a dôležité veci podčiarkúvajú, 10-15 strán, riadkovanie 1

Ako sme už uviedli nie je jednoznačne daná štruktúra. Podnikateľ volí štruktúru podľa toho na aký účel je PZ určený. Môže mať takúto štruktúru:

  • titulná srana - všeobecné údaje
  • prehľad obsahu - názvy kapitôl a strany
  • zhrnutie projektu

1) charakteristika firmy

2) popis predmetu podnikania - výrobkov sužieb

3) analýza trhu

4) marketingový plán - 6P

5) organizácia a riadenie firmy - manažment

6) realizácia PZ, vplyv na životné prostredie

7) finančný plán

8) prílohy

 

                     ZHRNUTIE

1) KTO? -podnik                     4) AKO? MA               5) S KÝM? - manažment

2) ČO? - výrobky, služby                      RKE              6) KDE? - realizácia

3) PRE KOHO? - analýza trhu               TING             7) ZA ČO? - finančný plán

 

OBSAH PZ

ZHRNUTIE má úvodných 1 - 2 strany, stručne sa uvádzajú najdôležitejšie údaje z PZ:

- čo podnikateľ navrhuje

- ako to zdôvodňuje

- ako to bude realizovať

Je veľmi dôležitou súčasťou PZ, pretože ak zaujme, čitateľ si zámer ďalej prečíta. Zhrnutie sa vypracuje ako posledný krok, keď bude hotový celýplán aby obsahovalo všetky podstatné informácie. Zaraďuje sa na začiatok PZ.

1) OPIS FIRMY - tu sa podnikateľ zameria na predstavenie firmy a jej cieľov. Potrebné je odhadnúť:

- vývoj firmy (kto? kedy? kde? a s akým názvom firmu založil, ak ide o nový podnik predstavíme ho)

- uvedie dôvod vzniku, poslanie, právnu formu ( s.r.o., živnosť..)

- vlastníci firmy, jej umiestnenie, pôvod a veľkosť počiatočného kapitálu potrebného na rozbehnutie podnikania

- manažment firmy, ich vzdelanie

- počet zamestnancov, štruktúra, zamestnanie,...atď.

2) OPIS VÝROBKU, SLUŽBY

- tu sa nachádzajú odpovede na otázky o predmete podnikania

Začíname návrhom základného riešenia vo forme vlastnej výrobe alebo poskytovania služieb prípadne ich kombináciu.Treba sa zmieniť o tom prečo ich je ich výrobok lepší, v čom je lepší ako konkurenčné výrobky (kvalita, certifikáty o nej, výsledky analýz, cena, široký sortiment, technické postupi, servis,..) , vyjadrenie spokojnosti zákazníkov.

3) ANALÍZA TRHU (trh a konkurencia)

- treba si odpovedať na otázky

- aký bude odbyt výrobkov

- prečo si budú ľudia výrobky kupovať

- kto budú moji zákazníci ( o aké skupiny ide z hľadiska veku, pohlavia, vzdelania, záujmov nákupného správania) informácie získavame z prieskumov trhu.

Podnikateľ v opise trhu charakterizuje:

- odvetvie - v ktorom bude firma pôsobiť (tradície, trendy rozvoja)

- zákazníci - potencionálny, perspaktívny, súčastný

- konkurencia - informácie o konkurentoch v regióne, kto sú a kde sídlia, aký je ich objem výkonov, ceny, kvalita

- ak sú známe uvádzajú sa slabé a silné stránky konkurencie, ako dlho podniká, ako predáva, propaguje svoje výrobky,...uvádzajú sa pozitíva aj negatíva firmy, oproti konkurencií, dôraz sa kladie na výhody oproti konkurencií

 

4) MARKETING

Táto časť plánu sa označuje často ako „herný plán“ , spôsob ktorým sa produkty dostanú k zákazníkom. Uvádza sa aký konkrétny druh marketingovej stratégie firma uprednostňuje :

- stratégie rozvoja - stratégia prieniku na trh, rozvoja trhu, vývoja produktu, diverzifikácie

- súťažné stratégie stratégia jedinečnej ponuky, cenového vodcovstva

V závislosti od stratégie treba prezentovať spôsob marketingového mixu:

Produkt : služba- podrobný opis sortimentu

Cena : spôsob tvorby cien produktu

Distribúcia : opis spôsobu predaja výrobkov, akým distribučným kanálom sa dostane k zákazníkom

Propagácia : opis foriem a prostriedkov použitých na oboznámenie zákazníkov s produktom, službou

V prílohách môžu byť ukážky prospektov.

 

5) MANAŽMENT

Budúcich spolumajiteľov, investorov, banku bude zaujímať kvalita manažmentu. Akú kvalifikáciu, osobné predpoklady a skúsenosti majú top manažéri. Bude ich zaujímať či sú vytýčené ciele reálne, či ich možno dosiahnuť, či je personálne zabezpečená realizácia zámeru, kvalifikácia, štruktúra zamestnancov. Žiadúce je uviesť organizačnú štruktúru podniku firmy, počet zamestnancov, spôsoby výberu, vzdelávania ich motivácia. Vhodné je stručne uviesť prax manažérov. Platí, že lepšie je investovať do podnikov zo slabším produktom, ale dobrým vedením, ako podniku s dobrým produktom a slabším vedením. Súčasťou v tejto časti PZ je i časový harmonogram realizácie projektu (fáza prípravy, zavedenia výroby, časový plán,..) Tieto informácie však môžu byť v nasledujúcej kapitole:


 REALIZÁCIA PODNIKATEĽSKÉHO PLÁNU

Tu je potrebné preukázať, že je predpoklad opísané výrobky materiálne i technicky zabezpečiť a vyrobiť ide o stručný opis :

  •  charakteru výroby a priestorov kde bude výroba
  •  materiálového zabezpečenia, technologického procesu, výrobného zariadenia
  •  zabezpečenia dodavateľsko.odberateľským vzťahov , s uvedením dodávateľov, odberateľov
  •  v prípade zamerania sa na obchodné služby, miesta predaja, formy predaja, vrátene sprievodných služieb, zariadenia predajných priestorov

FINANČNÝ PLÁN

Je poslednou veľmi dôležitou časťou podnikateľského zámeru, vychádza z vecných argumentov predchádzajúcich časti podnikatelia ho z pravidla vypĺňajú spravidla s pomocou odborníkov na financie (účtovnímki, aiditormi,…) Študenti môžu využiť znalosti z oblasti tvorby cien, miezd, účtovníctva

môžu spolupracovať z vyučujúcimi.

Požadovanými informáciami do finančného plánu :

 Výsledovka – prehľad príjmov a výdavkov, vrátane nákladov a výnosov

 Súvaha Bilancia – stav majetku ako aj tok finančných prostriedkov

 CASHFLOW výkaz o toku hotovosti (prijmi a výdavky ako sa pohybujú)

Finančný plán je plánom pre budúcnosť, preto treba v ňom vyjadriť predpokladané finančné toky asi na tri predbežne roky z ich by mali byť zrejme predpoklady na splatenie úverov a vytvorenia predpokladov pre požadovanú likviditu podniku a rentabilitu kapitálu

PRÍLOHY 

Do príloh je vhodné dať najmä to čo podporí argumenty všetkých častí podnikateľského zámeru napr.: 

  • výsledky prieskumu trhu
  • články z tlače, ktoré potvrdzujú potrebu daných výrobkov a služieb
  • perspektívy rozvoja odvetvia
  • fotografie výrobkov, realizačné návrhy, prospekty výrobkov
  • cenová ponuka, jedálny lístok
  • marketingové návrhy

Spracovanie zámeru nie je jednorazový proces ale aspoň z času na čas opakovaným procesom má  byť výsledkom tímovej práce – spolupracovať by mal ekonóm, technik, technológ, právnik a najmä riaditeľ či majiteľ podniku. Odporúčaní obsah podnikateľského zámeru formou záverečnej práce potrebný počiatočný majetok v € , ake cudzie zdroje, ročný objem tržieb, zdroje kritia celkom, vlastne cudzie(úver) na dlaľších stranach pokračujú jednotlivé kapitoly podľa štruktúry zámeru...Vieme už že štruktúra zámeru nie je záväzná, závisí od autora, z koľkých kapitol sa zámer bude skladať, alebo čo budú kapitoly obsahovať.