Úvod
Marketing – ako pojem môže mať niekoľko významov:
- ako vyučovací predmet
- činnosť podniku súvisiaca s trhom
- predvídanie dopytu, prianí a želaní zákazníkov
- zabezpečiť informovanosť zákazníka o vlastnostiach, použití a účelností produktu (reklama)
- organizovať výmenu a zmenu vlastníckych práv produktov
- zabezpečiť distribúciu produktov z 1 miesta na 2hé
- základná úroveň – produkt určený len zabezpečenie základnej potreby , ktorej slúži
- stredná úroveň – rozšírený produkt o vybavenie ktoré je určené nadštandartom.
- najvyššia – produkt je luxusný má konfortné vybavenie a slúži len určitej skupine ľudí.
Vývoj marketingu
I. etapa – 1850-1920 - PRIMIT´ÝVNY MARKETING – v tejto etape sa vyrába obrovské množstvo nových produktov, ľudia majú dostatok peňazí ale aj tak viazne dopyt. Prieskumom trhu sa zistilo, že ľudia nevedia kde si môžu tovary kúpiť, akú majú kvalitu, za koľko eur ju môžu kúpiť, a preto sa začína venovať potrebám zákazníkov. Začínajú sa zhromažďovať potrebné informácie a tie uplatňovať v praxi.
II. etapa – 1920-1940 – MASOVÝ MARKETING – prehlbuje sa prieskum trhu, obrovské množstvo informácií sa začína spracúvať matematicko-štatistickými metódami na PC
III. etapa – 1950-1960 – DIFERENCOVANÝ MARKETING – obdobie po II. Sv. vojne, v Európe je zničene hospodárstvo, čo začínajú využívať Američania a začínajú sa venovať vývozu rôznych produktov podľa toho, čo ktorá krajina potrebovala (špecializovaný prístup). V tejto etape je zaujímavé že sa začínajú využívať poznatky z psychológie a sociológie.
IV. etapa – 1960-1980 – INTEGROVANÝ MARKETING – v tomto období sa začínajú do svetového marketingu zapájať všetky krajiny a začínajú navzájom spolupracovať a produkty si vymieňajú.
V. etapa – 1980-1990 – MEDZINÁRODNÝ MARKETING – v tomto období sa špecializácia krajín prehlbuje, nastáva obrovský rozvoj vedy a techniky (internet), krajina, ktorá sa izoluje neobstojí.
IV. etapa – FUTURISTICKÝ MARKETING – Marketing budúcnosti, ktorý bude využívať určite doteraz zozbierané skúsenosti a budú sa používať prostriedky nám neznáme.
Funkcie a ciele
Cieľom marketingu je uspokojovať potreby všetkých jednotlivcov, ktoré sa zúčastňujú procesu produktu (výrobca, spotrebiteľ a spotrebitelia) spotrebitelia – získavanie želaného produktu
Funkcie
Na zabezpečenie tohto kolobehu slúžia marketingové nástroje, ktoré nazývame marketingový mix: 6P
PRODUCT
PRICE
PLACE
PEOPLE
PROMOTION
PACKING
PRODUKT
Je to všetko za čo je človek ochotný zaplatiť peniaze (výrobky, tovary, služby, prírodné zdroje, myšlienka). Každý produkt má 3 úrovne:
ŽIVOTNÝ CIKLUS PODUKTU
Podáva prehľad o tom akým spôsobom sa produkt správa na trhu v určitom čase.
I. uvádzacia fáza – nový produkt pokiaľ má dobrú reklamu sa udomácňuje na trhu a jeho predaj narastá.Nemôžeme očakávať vysoké zisky pretože sme investovali (reklama, budovy)
II. fáza rastu – produkt sa dobre predáva, narastajú zisky, musíme dávať pozor na konkurenciu
III. fáza stability – dosiahli sme bod kedy náš produkt je na trhu udomácnený, dobre vynáša, nemusíme investovať do reklamy
IV. fáza útlmu – môže sa stať, že konkurencia zabrzdí predaj našich produsktov a tie sa začnú menej predávať
V. fáza revitalizácie – ak sa spamätáme môžeme nasívnou reklamou alebo inováciou produktu zvýšiť predaj a tým aj zisk
VI. fáza úpadku