Kúpna zmluva
poznámky budú doplnené neskôr....
Životopis
Je písomná správa v ktorej žiadateľ o pracovné miesto v chronologickom poradí stručne opisuje svoj život.
Životopis možno písať ako :
- individuálnu písomnosť
- dotazník
Náležitosti životopisu:
Záhlavie (adresa pisateľa)
Názov písomnosti (do stredu životopis)
Osobné údaje
titul, meno, priezvisko
dátum narodenia
miesto narodenia, okres, kraj
národnosť, štátna príslušnosť
školské vzdelanie
Prax v zamestnaní
Odborné jazykové vedomosti
Osobné záujmy
Adresy osôb, ktoré môžu dodať informácie o pisateľovi
Miesto a dátum na napísania životopisu
Vlastnoručný podpis
Podľa rozsahu píše riadkovačom číslom 2, žiadosti o miesto vždy prikladáme orignál životopisu, kópiu si ukladáme do osobných dokumentov.
Vnútropodnikové písomnosti
Používajú sa iba vo vnútri podniku, žiadna norma ich neupravuje, dodržiavame iba okraje Ľ - 2,5 cm, P- 1,5 cm, H- 2,7 cm, D- 2,5 - 3 cm.
Delenie vnútropodnikových písomností
ü podľa spôsobu vyhotovenia -
· originálny (pozvánka, zápisnica,..)
· formuláre (príjemka, výdajka,..)
· rozmnoženiny (obežníky, smernice,..)
ü podľa obsahu
· komunikačného charakteru
· dokumentačného charakteru
· evidenčného charakteru
POZVÁNKA
Má komunikačný charakter, podáva informácie pozvaným o tom kde a kedy bude stretnutie, musí sa vyhotoviť a odovzdať včas aby sa mohol pracovník na poradu pripraviť.
Môže sa napísať ako:
ü individuálny list
ü úradný list
Významným osobám sa posiela ako osobný list.Musí obsahovať dátum, hodinu, miesto konania, predmet rokovania - tu je potrebné uviesť mená referujúcich prípadne i čas určený ich rokovaniu, ďalej sa uvedie kto sa má porady zúčastniť a aké podklady má priniesť. Organizačné pokyny : ubytovanie, strava, úhrada cestovného atď. Pozvánka sa môže posielať aj doporučene.
OSOBNÉ LISTY
Ďalšou formou listov okrem úradných a obchodných sú aj osobné, píšu ich riaditelia, námestníci, ústavný činitelia a prezidenti športových a iných zväzov...
Podľa obsahu ich rozdeľujeme:
ü blahoprajné - k novému roku,..
ü ďakovné - za splnenie úloh, spoluprácu,..
ü sústrastné - pri úmrtí
ü odporúčajúce - pri prechode na iné pracovisko,..
ü pozívacie - výročia, výstavy, kongresy,...
ü ospravedlňujúce - za neúčasť na poradách ,...
Osobné listy majú predpísanú úpravu (STN 016910)
1.) píšeme ich na bielom papieri A4 a na odosielanie sa používa biela obálka
2.) ľavý okraj má šírku 30mm, pravý najmenej 30mm horný 27mm a dolný 30mm.
3.) Osobné listy majú v ľavom hornom rohu predtlačenú funkciu vedúceho pracovníka pod ktorou je názov organizácie. Osobné listy ústavných činiteľov majú v ľavom hornom rohu len funkciu bez názvu inštitúcie. Meno a priezvisko sa píše súmerne s predtlačou. Najdlhší riadok adresy musí začať 30mm od ľavého okraja papiera. Ulica sa neudáva.
4.) Miesto a dátum odoslania sa píše v riadkovom tvare v pravom hornom rohu vo výške posledného riadka predtlače. Posledná číslica dátumu sa má zhodovať s okrajom pravého listu.
5.) Odvolávacie údaje sa neudávajú ale číslo listu sa píše pod miestom odoslania. Píše sa na neodoslanú kópiu, v nevyhnutných prípadoch aj na čistopis osobného listu.
6.) Listy riaditeľa sú adresované určitému príjemcovi, preto začínajú oslovením, ktoré sa píše od ľavej zvislice. Medzi miestom odoslania a oslovením sa vynechávajú 2 riadky. Za oslovením dávame čiarku. Odseky sa začínajú odrážkou, medzi odsekmi sa vynecháva 1 riadok. Celý text sa píše riadkovaním 1,5. Dôležitú časť môžeme zvýrazniť a podčiarknuť.
7.) Adresa príjemcu sa píše do dolnej 1/3 od ľavej zvislice pod nadpisom. Začíname zdvorilostným oslovením.
8.) Pod textom listu v strede v pravej polovici sa odosielateľ vlastnoručne podpíše. Jeho meno a funkcia sa nevypisujú.