Strediská

Ubytovacie strediska

  •  verejnosti prístupné ubytovacie zariadenia
  •  pracujú na ziskovom princípe (komerčné zariadenia)  alebo na neziskovom princípe (zariadenia občianského združenia, podnikové rekreačné zariadenia )
  • okrem nich sa v CR využívajú aj možnosti ubytovania v súkromí, chaty, chalupy, izby
  • ubytovacie prostriedky stany, auto prívesy, obytné autá,
  • počas cestovania sa poskytujú ubytovacie služby napr.: aj v lôžkových a ležadlových vozňoch, motely, autobusové hotely, auto camping, výletné lode
  • služby rozdeľujeme do kategórií, ktoré vyjadrujú druh ubytovacieho zariadenia
  • vyjadrujú štandart triedy, kvalitu poskytovaných služieb a označujú sa od * až *****
  •  v ubytovacích zariadeniach , patria sem hotely, botely, motely, rotely,
  • sezónne v letnej prevádzke a otvorené sú asi 9 mesiacov v roku

TECHNOLOGICKÉ TRENDY

Prejavujú sa zavádzaním výpočtovej techniky do praxe hotelov a reštaurácií. Využíva sa na spracovanie administratívnej agendy v oblasti marketingu (internet) a to v oblasti riadenia tech. procesov. Zapojením hotelov do tohto systému uskutočňujeme napredovanie hotelierstva a CR. V tejto oblasti je už dnes dôležitý celosvetový komunikačný systém. Internet umožňuje prezentáciu hotelov na web stránkach. Komunikáciu prostredníctvom el. pošty a el. obchodovanie. V dnešnej dobe sa uplatňuje aj telefonovanie cez internet, video hovor, konferencie. Výhodou je nižšia cena, vyššia rýchlosť a služby sa ponúkajú 24 hodín denne. Tech. rozvoj sa spája aj s bezhotovostným prac. stykom medzi hotelom a hosťom. Vplyvom rozšírenia DVD a CD môžu hotely ponúkať zákazníkom el. prospekty umožňujúce spojenie textu s obrázkom. Tech. pokrok sa prejavuje aj pri príprave pokrmov, nápojov a ich predaj. Automatizáciou čanností rastie produktivita, úspora pracovníkov, energie, surovín,. T dôvodu bezpečnosti hotelov sú nutné tech. trendy aj v tejto oblasti.

 

EKOLOGICKÉ TRENDY

Čoraz častejšie vo svete sa presadzujú ekologické trendy. Ľudia si viac uvedomujú význam životného prostredia pre cestovný ruch. Podnet pre podnikateľov je aby budovali stratégiu svojho hotela, prípadne reštaurácie v ekologickom imageu. Vo svete sa rozvinul projekt tzv. ekohotela (zelený hotel, biohotel) . Filozofia ekohotela sa zakladá na spolupráci hosti a využitia prírody. Podstata je v zdravej strave a v takých činnostiach, ktoré nenarúšajú životné prostredie. Princípy činnosti ekohotela:

  •  nerozširuje sa len modernizuje s cieľom zachovať kultúrnohistorické dedičstvo
  •  je biologicky vybudovaný aby nepoškodzoval životné prostredie
  •  používa biologicky hodnotné potraviny a tovar z blízkeho okolia (regiónu)
  •  minimalizuje odpad triedi a dokonca ho aj recykluje
  •  v hotely sa nefajčí
  •  využívaním moderných technológií sa znižuje spotreba strategických surovín (vody el. energie, pohonných hmôt)
  •  uteráky sa menia každý druhý deň
  •  používa sa len recyklovaný papier
  •  cieľavedome vychováva pracovníkov aj hostí

 

EKONOMICKÉ TRENDY

Z nich je najdôležitejší vývoj dôchodkovej situácie hostí. Dôchodková situácia sa prejavuje v diferencovanom dopyte po službe v hoteloch. S cieľom uspokojiť diferencovaný dopyt je nevyhnutné aby v jednom hoteli existovali rôzne triedy. Dopyt môže stimulovať aj ponuku služieb na využívanie voľného času, relaxáciu, šport, zábavu a pod. Rešpektovanie týchto trendov znamená myslieť na budúcnosť na prosperitu hotela a udržanie sa na trhu cestovného ruchu nie len Slovenského ale hlavne vo svete.