People - ľudia

Ľudia sú dôležitým marketingovým nástrojom. Marketing má za úlohu, najčastejšie v rámci tzv. prieskumu trhu za úlohu určiť, :

- ktorá je cieľová skupina ich záujmu

- aké vlastnosti má táto cieľová skupina

- solventnosť tejto cieľovej skupiny

- zamestnanie

- oblasť kde žijú a pracujú

Na prieskum trhu sa používa anketa, dotazník, pozorovanie, pokusy.

ANKETA

- 3 – 5 otázok, ktoré môže byť: otvorené (voľná odpoveď) alebo uzavretá (krúžkovanie)

DOTAZNÍK

- cca 30 otázok

- nikdy otázky nemajú zápor

- nekladieme dvojnásobné otázky

- osobné otázky – formou uzavretej odpovedi pomocou intervalov

- nekladieme otázky chúlostivé

Delenie zákazníkov

  • bezstarostný zákazník

- žijú bezcieľne zo dňa na deň, nemajú veľké plány, obyčajne nevlastnia veľký majetok, oddávajú sa krátkodobým pôžitkom

  • konzervatívny zákazník

- držia sa tradícií, presne určených pravidiel, neradi míňajú peniaze

  • snobi

- sú náročný nakupujú len drahé výrobky, len preto aby ohúrili svoje okolie a budujú si takto imič

  • sociálne odolný zákazníci

- ich motívom pri kúpe je kvalita a účelnosť za rozumnú cenu 

  • experimentátori

- radi skúšajú nové veci, odmietajú tradície a normy, chcú všetko meniť (mladý)

  • bádatelia

- radi objavujú nové veci, nedajú sa ovplyvňovať, sú to individualisti, majú veľa informácií

  • nenáročný (insolventný)

- kupujú si lacný tovar a uspokojujú sa z nízkym štandartom

Segmentácia trhu

- je to rozčlenenie trhu na určité časti v súvislosti so zákazníkmi je to rozdelenie na skupiny zákazníkov, kt. majú rôzne požiadavky na určité skupiny výrobkov.

- v marketingu sú hlavnými kritériami pre segmentáciu:

     - demografické

     - geografické

     - psychologické

DEMOGRAFICKÉ

- vek, pohlavie, príjem, vzdelanie, veľkosť rodiny, náboženstvo, národnosť, rasa,..

GEOGRAFICKÉ

- región, veľkosť územia, hustota osídlenia, podnebie,..

PSYCHOLOGICKÉ

- osobnosť človeka, životný štýl, sociálna trieda, správanie sa:

      - príležitosť nákupu

      - nákupná pripravenosť

      - intenzita potreby

 Podpora predaja

 SALES PROMOTION

Je to súbor krátkodobých stimulov (podnetov) , ktoré podporujú zákazníka ku kúpe produktu. Reklama motivuje a PP stimuluje. 

Plánovanie podpory predaja:

- určenie cieľovej skupiny (zákazníci, distribútory, organizácie,..)

- stanovenie cieľov

- príprava programu

- výber vhodných nástrojov

- spätná väzba 

Konkrétne podoby predaja:

- cenové stratégie

- súťaže

- kupóny

- bonusy

- reklamné predmety, vernostné odmeny, vzorky, výhodné balenia,..

VÝHODY A NEVÝHODY PP

Výhody: 

- pre výrobcov : umožňuje sa korigovať výkyv v ponuke a dopyte, zabezpečuje väčší odbyt a tým aj vyššie zisky.

- pre obchodníkov : oživuje upadajúce tržby, vyvoláva rýchlu predajnú odozvu

- pre zákazníkov : sú spokojný že dobre nakúpili

Nevýhody: 

- oživenie predaja je dočasné /krátkodobé

- nevytvára dlhodobý vzťah k predávanému tovaru, nedokáže zmeniť postoje zákazníka a nedokáže prekonať nedostatky produktu.