Place
Označuje miesto predaja produktu a jeho cestu od výrobcu k spotrebiteľovi (distribúcia)
Distribúcia - cesta predaja; jedná sa o spôsob prepravy produktov cez rôzne kanály od výrobcu k spotrebiteľovi.
1) klasická
2) novodobá
- Osobný predaj, ktorého podstatou je že predajca je zainteresovaný nielen na predaj ale ja na získavaní nových spolupracovníkov, jeho výkon je ohodnotený bodmi podľa, ktorých je zaradený v hierarchií firmy, čím je vyššie tým viac ľudí pre neho pracuje a tým viac aj zarobí.
- Fungovanie takéhoto spôsobu distribúcie prináša výhody :
- Materská firma zvyčajne dobre zabehnutá poskytujúca KNOW HOW - predajca licencie novému, neskúsenému, a málo solventnému záujemcovi pomôže naštartovať tak že s ním uzavrie tzv. licenčnú zmluvu.
- Materská firma sa zaviaže pomôcť záujemcovi obstarať majetok, nadviazať kontakty, vyškolí personál, urobí prieskum trhu, reklamu atď., za to dostáva určité percentá zo zisku a uplatňuje si právo kontroly položky, v žiadnom prípade nesmie začínajúci podnikateľ poškodiť dobré meno firmy. (MC Donald´s, Tesco, Kaufland, Lidl...)
KLASICKÉ FORMY DISTRIBÚCIE
VÝROBCA SPOTREBITEĽ
VEĽKOOBCHOD SPOTREBITEĽ
MALOOBCHOD SPOTREBITEĽ
OBCH. ZÁSTUPCA SPOTREBITEĽ
Každý z týchto kanálov má výhody ale aj nevýhody, čím viac medzičlánkov existuje tým je produkt drahší ale kúpe sa poskytuje vyšší komfort. (servis, splátky, platobná karta..)
NOVODOBÉ FORMY DISTRIBÚCIE
MLM - multylevelmarketing
FRANCHISE
INTERNET
AUTOMATY
TELESHOPING
VÝSTAVY
MLM - multy level marketing
- znižujú sa náklady (neexistuje sieť predajní )
- zamestnávateľ nemusí odvádzať odvody, dane,..
- zamestnanec pracuje ako živnostník a má voľný pracovný čas (avon ,oriflame,..)
FRANCHISE
(tzv. licenčný predaj)