Place

  Označuje miesto predaja produktu a jeho cestu od výrobcu k spotrebiteľovi (distribúcia)

  Distribúcia - cesta predaja; jedná sa o spôsob prepravy produktov cez rôzne kanály od výrobcu k spotrebiteľovi.

           1) klasická

           2) novodobá

     KLASICKÉ FORMY DISTRIBÚCIE

     

    VÝROBCA                               SPOTREBITEĽ

    VEĽKOOBCHOD                    SPOTREBITEĽ

    MALOOBCHOD                     SPOTREBITEĽ

    OBCH. ZÁSTUPCA                 SPOTREBITEĽ

     

    Každý z týchto kanálov má výhody ale aj nevýhody, čím viac medzičlánkov existuje tým je produkt drahší ale kúpe sa poskytuje vyšší komfort. (servis, splátky, platobná karta..)

     

    NOVODOBÉ FORMY DISTRIBÚCIE

    MLM - multylevelmarketing

    FRANCHISE

    INTERNET

    AUTOMATY

    TELESHOPING

     VÝSTAVY

     

    MLM - multy level marketing

  1. Osobný predaj, ktorého podstatou je že predajca je zainteresovaný nielen na predaj ale ja na získavaní nových spolupracovníkov, jeho výkon je ohodnotený bodmi podľa, ktorých je zaradený v hierarchií firmy, čím je vyššie tým viac ľudí pre neho pracuje a tým viac aj zarobí.
  2. Fungovanie takéhoto spôsobu distribúcie prináša výhody :
  3.          - znižujú sa náklady (neexistuje sieť predajní )

             - zamestnávateľ nemusí odvádzať odvody, dane,..

             - zamestnanec pracuje ako živnostník a má voľný pracovný čas (avon ,oriflame,..)

     

    FRANCHISE

    (tzv. licenčný predaj)

  4. Materská firma zvyčajne dobre zabehnutá poskytujúca KNOW HOW - predajca licencie novému, neskúsenému, a málo solventnému záujemcovi pomôže naštartovať tak že s ním uzavrie tzv. licenčnú zmluvu.
  5. Materská firma sa zaviaže pomôcť záujemcovi obstarať majetok, nadviazať kontakty, vyškolí personál, urobí prieskum trhu, reklamu atď., za to dostáva určité percentá zo zisku a uplatňuje si právo kontroly položky, v žiadnom prípade nesmie začínajúci podnikateľ poškodiť dobré meno firmy. (MC Donald´s, Tesco, Kaufland, Lidl...)
  6.