Cenová stratégia
- cena v marketingu je vlastne suma, ktorú je zákazník ochotný za tovar zaplatiť
- MRK hovorí, že cena má byť optimálna tzv. že má byť spokojný aj predávajúci aj kupujúci
- ceny sú pohyblivé a predávajúci má právo ich prispôsobiť najmä svojim potrebám, využíva rôzne cenové stratégie medzi, ktoré patrí : Zľavy, Psychologické ceny, Segmentované ceny
Zľavy
- Výpredaje
- Rabat – pri splnení určitých podmienok dostávam zľavu(množstvo, stály zákazník)
- Skonto – ak tovar zaplatím, pred dátumom splatnosti môže mi predajca dať za každý deň zľavu, ktorá sa vyčísľuje v promile
- Pevné ceny – švédske ceny
Psychologické ceny
- končiace deviatkou 99,99 €
Segmentované ceny
- zákaznícky segment -- starý (lacnejšia cena) a nový (vyššia cena)zákazníc
- rôzne skupiny zákazníkov platia rôzne ceny ; študentské zľavy, dôchodcovské
- cena podľa miesta ceny sú odstupňované podľa miesta : divadlo – vyššia cena prvá rada... po radách lacnejšie
- cena podľa obdobia : ceny sa líšia podľa sezóny, podľa dňa v týždni, aj hodiny v dni
Propagácia
- je nástroj marketingu, ktorý môžeme označiť ako komunikácia
- v podstate ide o tok informácii medzi výrobcom a spotrebiteľom
Poznáme tieto spôsoby propagácie :
- Reklama
- Výstava a veľtrh
- Promotion
- Brožúrky, letáky, plagáty
- Bilboardy
- Tele marketing
- Inzeráty
- Public Relation (práca z verejnosťou )
- Osobný predaj
Reklama
- najbežnejši a najúčinnejší spôsob propagácie, jej sila pôsobí na človeka slovom, obraz a umeleckým stvárnením tak aby ovplyvnila rozhodovanie človeka
- v reklame sa propaguje vlastnosť, kvalita produktu
- reklamu poznáme :
- televízna reklama, rozhlasová reklama, noviny a časopisy, pútače a bilboardy
Masmédia
Televízna reklama
- obsiahne každú domácnosť
- má obrovský vplyv na zákazníka (výhody)
- nevýhoda veľmi drahá
Public relation
- súu to vzťahy z verejnosťou
Vznikol v dôsledku spoločenského vývoja, ako reakcia na konflikt súkromných a celosvetových potrieb. Sú prostriedkom na uspokojenie záujmu verejnosti, preto sledujú stav spoločnosti. Jej poslaním je vytvárať a udržiavať komunikačné kanály. Ide o budovanie dôvery, vzájomného porozumenia medzi organizáciou a relevantnou časťouverejnosti.
PR - je súčasťou propagácie podniku kedy podnik sa zviditeľňuje formou dobrého mena o čo sa zaslúžil vo verejnom živote, sponzorstvom, charitou, akciami,... (príspevky pri výrobe filmov a rôznych relácií) Rozdiel medzi reklamou a PR je ten, že reklama propaguje vlastnosti produktu a PR propaguje image (imidž) produktu.
Rozhlasová reklama
Výhody: lacnejšia ako televízna, obsiahne veľa domácností, poskytuje potrebné informácie
Nevýhody: menej účinná a dosť drahá
Časopisy
Výhody: číta veľa ľudí, dvíha image časopisu
Nevýhody: finančne náročná, využíva ju aj konkurencia
Noviny
Výhody: reklama je nepretržitá, obsiahne veľa ľudí
Nevýhody: menej kvalitná, krátka životnosť
SLOGAN - krátka, výstižná, zvyčajne vtipne zostavená informácia pre zákazníka, zákazník by si ju mal zapamätať a mala by vystihovať podstatu produktu.