Cenová stratégia

- cena v marketingu je vlastne suma, ktorú je zákazník ochotný za tovar zaplatiť

- MRK hovorí, že cena má byť optimálna tzv. že má byť spokojný aj predávajúci aj kupujúci

- ceny sú pohyblivé a predávajúci má právo ich prispôsobiť najmä svojim potrebám, využíva rôzne cenové stratégie medzi, ktoré patrí : Zľavy, Psychologické ceny, Segmentované ceny

Zľavy                  

- Výpredaje                            

- Rabat – pri splnení určitých podmienok dostávam zľavu(množstvo, stály zákazník)         

- Skonto – ak tovar zaplatím, pred dátumom splatnosti môže mi predajca dať za každý deň zľavu, ktorá sa vyčísľuje v promile

- Pevné ceny – švédske ceny

 Psychologické ceny

- končiace deviatkou 99,99 €

Segmentované ceny

- zákaznícky segment -- starý (lacnejšia cena) a nový (vyššia cena)zákazníc

- rôzne skupiny zákazníkov platia rôzne ceny ; študentské zľavy, dôchodcovské

- cena podľa miesta ceny sú odstupňované podľa miesta : divadlo – vyššia cena prvá rada... po radách lacnejšie

- cena podľa obdobia : ceny sa líšia podľa sezóny, podľa dňa v týždni, aj hodiny v dni

Propagácia

- je nástroj marketingu, ktorý môžeme označiť ako komunikácia

- v podstate ide o tok informácii medzi výrobcom a spotrebiteľom

Poznáme tieto spôsoby propagácie :

- Reklama

- Výstava a veľtrh

- Promotion

- Brožúrky, letáky, plagáty

- Bilboardy

- Tele marketing

- Inzeráty

- Public Relation (práca z verejnosťou )

- Osobný predaj

 

Reklama

- najbežnejši a najúčinnejší spôsob propagácie, jej sila pôsobí na človeka slovom, obraz a umeleckým stvárnením tak aby ovplyvnila rozhodovanie človeka

- v reklame sa propaguje vlastnosť, kvalita produktu

- reklamu poznáme :

- televízna reklama, rozhlasová reklama, noviny a časopisy, pútače a bilboardy 

 

Masmédia                   

Televízna reklama

- obsiahne každú domácnosť

- má obrovský vplyv na zákazníka (výhody)

- nevýhoda veľmi drahá

Public relation

- súu to vzťahy z verejnosťou

Vznikol v dôsledku spoločenského vývoja, ako reakcia na konflikt súkromných a celosvetových potrieb. Sú prostriedkom na uspokojenie záujmu verejnosti, preto sledujú stav spoločnosti. Jej poslaním je vytvárať a udržiavať komunikačné kanály. Ide o budovanie dôvery, vzájomného porozumenia medzi organizáciou a relevantnou časťouverejnosti.

PR - je súčasťou propagácie podniku kedy podnik sa zviditeľňuje formou dobrého mena o čo sa zaslúžil vo verejnom živote, sponzorstvom, charitou, akciami,... (príspevky pri výrobe filmov a rôznych relácií) Rozdiel medzi reklamou a PR je ten, že reklama propaguje vlastnosti produktu a PR propaguje image (imidž) produktu.

Rozhlasová reklama

Výhody:  lacnejšia ako televízna, obsiahne veľa domácností, poskytuje potrebné informácie

Nevýhody: menej účinná a dosť drahá

Časopisy

Výhody: číta veľa ľudí, dvíha image časopisu

Nevýhody: finančne náročná, využíva ju aj konkurencia

Noviny

Výhody: reklama je nepretržitá, obsiahne veľa ľudí

Nevýhody: menej kvalitná, krátka životnosť

SLOGAN - krátka, výstižná, zvyčajne vtipne zostavená informácia pre zákazníka, zákazník by si ju mal zapamätať a mala by vystihovať podstatu produktu.