Osobnosť manažéra

Manažér je človek, ktorý pracovnú skupinu riadi a vedie.

Pod pojmom riadenie skupiny rozumieme organizovanie, plánovanie, koordináciu,...skupiny tak aby dosiahla želané ciele ( dá sa to naučiť). Viesť skupinu však znamená mať také vlastnosti, ktoré ľudí presvedčia o tom, že stáť za manažérom a robiť to čo on chce stojí za to.

Takmer v každom podniku poznáme 3 úrovne:

- top manažér - usmerňuje a koordinuje činnosť podniku ako celku, má v podniku osobitné postavenie a zvačša aj vzťah k vlastníkom podniku.Obvikle ich teda dosadí vlastník podniku alebo štátny orgán.

- namažér strednej úrovne -túto skupinu tvorí rôznorodá skupina manažérov, ktorý nesú konkrétnu zodpovednoť za úseky, ktoré im boli zverené (finančný,marketingový, výrobný manažér)

- manažér prvej línie - šéf kuchár, hlavný čašník, vedúci recepcie,..priamo spolupracujú s výkonnými pracovníkmi

Podľa charakteru činnosti manažérov delíme na:

1) manažéri univerzalisti - má nastarosti úsek po všeobecnej stránke, nie sú špecializovaný na určité oblasti (riaditeľ, prevádzkar)

2) manažéri špecialisti - vedú úseky v odbornej línií

Každý dobrý manažér musí mať aj vrodené predpoklady , ktoré mu umožnia dobre viesť svoj tým (temperament,inteligencia,..) Konkrétne vlastnosti dobrého manažéra sú:

- iniciatívnosť - opak pasívosti-  tvoriť ciele, vykonávať cesty riešenia úloh

- samostatnosť - schopnosť samostatne rozhodnúť o rôznych situáciách

- rozvážnosť - rozhodnutie treba najprv premyslieť a po dôkladnom premyslení rozhodnúť

- cieľavedomosť - cieľavedome organizovať a koordinovať ciele podniku

- zodpovednosť - schopnosť realizovať zadané úlohy a uvedomovať si ich zmysel a význam

- zásadovosť - schopnosť presadzovať spoločensky uznávaný systém hodnôt a noriem

- disciplínovanosť - dodržiavanie pravidiel, aj keď ide sám proti sebe

- vytrvalosť - (húževnatosť) schopnosť prekonávať prekážky

- optimizmus - schopnosť orientovať sa na pozitívne veci

- fantázia - predstavivosť, dobré nápady

- emocionálna vyrovnanosť - schopnosť odolávať negatívnym emóciám, stresu

Veľmi časté sú školenia a kurzy pre manažérov kde výchovou, výcvikom a vzdelaním môžeme manažérske schopnosti získať.Pre výkon funkcie manažéra je veľmi dôležitá autorita.

Vedenie ľudí

Je to jedna z najdôležitejších kompetencií manažéra, od ktorej závisia výsledky práce celého týmu. V širšom slova zmysle pod vedením rozumieme:

- pôsobenie na pracovníkov, tak aby dosiahli vytýčené ciele

- vytvárať prostredie, v ktorom sú pracovníci ochotný podriadiť svoje osobné ciele cieľom celého kolektívu

Spôsoby vedenia ľudí:

- osobným príkladom

- nepriamym pôsobením (motivácia, stimulácia,..)

- priame usmerňovanie (príkazy, nariadenia, usmerňovanie,..)

Štýly vedenia

V manažmente sa používajú rôzne štýly vedenia, pričom každý má určité charakteristické znaky:

  • autoritatívny
  • demokratický
  • liberálny

AUTORITATÍVNY - tým funguje na základe autority, pričom pripomienka z dola nie je prípustná. Výkonnosť s takejto skupine je vysoká ale krátkodobá. Uplatňuje sa v takých povolaniach, ktoré si vyžadujú poslušnosť (armáda, záchranári,..), alebo v krízových situáciách (požiare, zemetrasenia,..)

DEMOKRATICKÝ - do činnosti skupiny sa zapája čo najviac ľudí, pričom manažér berie do úvahy aj záujmy a potreby svojich podriadených.Výkonnosť takéhoto týmu je vysoká, dlhotrvajúca a medzi zamestnancami sú dobré vzťahy.

LIBERÁLNY - manažér zadá členom týmu úlohy a spôsob a čas splnenia úlohy nechá a samotnom pracovníkovi. Výkonnosť je nízka, pričom vzniká chaus a neporiadok. Takýmto spôsobom môžu pracovať len vysoko uvedomelé osoby.

Motivácia

Všetky podnety a pohnútky, ktoré vedú k určitému správaniu a konaniu ľudí. Úlohou každého dobrého manažéra je motivovať ľudí tak, aby svoje osobné ciele podriadili cieľom spoločenským.

FAKTORY:

- vnútorné       - potreby, záumy, návyky 

- vonkajšie     - spoločensko - ekonomické podmienky štátu

 

- úroveň organizácie a riadenia podniku

- charakter práce akú človek vykonáva

S pojmom motivácia sa spája stimulácia - podnet na dosiahnutie motivácie (peniaze, odmena,..)

 

MASLOWOVA PYRAMÍDA POTRIEB

MASLOWOVA PYRAMÍDA POTRIEB.png (8,5 kB) 

Najnižšia úroveň (dole)– mzdy, platy, základné pracovné podmienky

2. stupeň – zdravotnícke a sociálne zabezpečenie, možnosť postupu, istota v zamestnaní 

3. stupeň – sociálne potreby, vzťahy medzi spolupracovníkmi (formálne, neformálne), dobré firmy = možnosť športového a kultúrneho vyžitia 

4. stupeň – potreby osobnosti, osobne sa uplatniť, pocit zodpovednosti, sebakritika, pocit samostatnosti a dôležitosti, súčasť podniku

Najvyššia Úroveň – ide o najvyššiu úroveň zapojenia sa zamestnancov s tým že pracovník je ochotný, svoje osobné ciele podriadiť cieľom podniku.

V manažmente bolo vytvorených niekoľko teórií pre motiváciu členov pracovného tímu, pričom tie dôležitejšie sú:
  • teória x 
  • teória y
  • teória z
TEÓRIA X
Táto teória sa nazýva aj ako "teória koláča a korbáča". Je zostavená pre ľudí, ktorý do práve chodia len preto aby zarobili nejaké peniaze. Ich záujmom je len uspokojovanie základných potrieb (1. stupeň Maslowovej hierarchie) . Pracovníci nemajú vzťah k svojmu podniku, nezáleží im na sebarealizácií, kariére, postupe,.. Autorom tejto teórie je Douglas Mc Gregor
 
TEÓRIA Y
Je založená na samostatnosti a zodpovednosti pracovníka, ktorý tvorí nejaké hodnoty. Manažéri v takýchto vytvárajú tvorivé prostredie pre pracovníkov a zároveň ich tým motivuje. V takejto teórií sa nevyžadujú pevné ogr. štruktúry a prísne regulačné opatrenia. Pracovníci majú väčšiu voľnosť, môžu pestovať neformálne vzťahy s nadriadenými. 
 
TEÓRIA Z
Autor Villiem Outchi, ktorý bol pôvodom Japonec. Svojou teóriou chcel pomôcť americkým podnikom odolávať japonskej výzve, využil poznatky z predchádzajúcich 2 teórií a doplnil ich Japonskými prvkami:
- lojalita, vernosť firme, (firma = vlastná rodina)
- uplatňovanie princípu seniority - zaručuje zvyšovanie miest v závislosti od dĺžky zamestnanosti  vo firme, pričom si pracovník musí zvyšovať kvalifikáciu
- plánovitá rotácia pracovníkov - pracovníci prejdu všetkými odbornými útvarmi, čím získajú mnoho poznatkov
Pracovníci ktorý sú týmto spôsobom motivovaný majú dobrý vzťah k firme a sú ochotný pracovať, vlastné ciele podriaďujú cieľom firmy.