Osobnosť manažéra
Manažér je človek, ktorý pracovnú skupinu riadi a vedie.
Pod pojmom riadenie skupiny rozumieme organizovanie, plánovanie, koordináciu,...skupiny tak aby dosiahla želané ciele ( dá sa to naučiť). Viesť skupinu však znamená mať také vlastnosti, ktoré ľudí presvedčia o tom, že stáť za manažérom a robiť to čo on chce stojí za to.
Takmer v každom podniku poznáme 3 úrovne:
- top manažér - usmerňuje a koordinuje činnosť podniku ako celku, má v podniku osobitné postavenie a zvačša aj vzťah k vlastníkom podniku.Obvikle ich teda dosadí vlastník podniku alebo štátny orgán.
- namažér strednej úrovne -túto skupinu tvorí rôznorodá skupina manažérov, ktorý nesú konkrétnu zodpovednoť za úseky, ktoré im boli zverené (finančný,marketingový, výrobný manažér)
- manažér prvej línie - šéf kuchár, hlavný čašník, vedúci recepcie,..priamo spolupracujú s výkonnými pracovníkmi
Podľa charakteru činnosti manažérov delíme na:
1) manažéri univerzalisti - má nastarosti úsek po všeobecnej stránke, nie sú špecializovaný na určité oblasti (riaditeľ, prevádzkar)
2) manažéri špecialisti - vedú úseky v odbornej línií
Každý dobrý manažér musí mať aj vrodené predpoklady , ktoré mu umožnia dobre viesť svoj tým (temperament,inteligencia,..) Konkrétne vlastnosti dobrého manažéra sú:
- iniciatívnosť - opak pasívosti- tvoriť ciele, vykonávať cesty riešenia úloh
- samostatnosť - schopnosť samostatne rozhodnúť o rôznych situáciách
- rozvážnosť - rozhodnutie treba najprv premyslieť a po dôkladnom premyslení rozhodnúť
- cieľavedomosť - cieľavedome organizovať a koordinovať ciele podniku
- zodpovednosť - schopnosť realizovať zadané úlohy a uvedomovať si ich zmysel a význam
- zásadovosť - schopnosť presadzovať spoločensky uznávaný systém hodnôt a noriem
- disciplínovanosť - dodržiavanie pravidiel, aj keď ide sám proti sebe
- vytrvalosť - (húževnatosť) schopnosť prekonávať prekážky
- optimizmus - schopnosť orientovať sa na pozitívne veci
- fantázia - predstavivosť, dobré nápady
- emocionálna vyrovnanosť - schopnosť odolávať negatívnym emóciám, stresu
Veľmi časté sú školenia a kurzy pre manažérov kde výchovou, výcvikom a vzdelaním môžeme manažérske schopnosti získať.Pre výkon funkcie manažéra je veľmi dôležitá autorita.
Vedenie ľudí
Je to jedna z najdôležitejších kompetencií manažéra, od ktorej závisia výsledky práce celého týmu. V širšom slova zmysle pod vedením rozumieme:
- pôsobenie na pracovníkov, tak aby dosiahli vytýčené ciele
- vytvárať prostredie, v ktorom sú pracovníci ochotný podriadiť svoje osobné ciele cieľom celého kolektívu
Spôsoby vedenia ľudí:
- osobným príkladom
- nepriamym pôsobením (motivácia, stimulácia,..)
- priame usmerňovanie (príkazy, nariadenia, usmerňovanie,..)
Štýly vedenia
V manažmente sa používajú rôzne štýly vedenia, pričom každý má určité charakteristické znaky:
- autoritatívny
- demokratický
- liberálny
AUTORITATÍVNY - tým funguje na základe autority, pričom pripomienka z dola nie je prípustná. Výkonnosť s takejto skupine je vysoká ale krátkodobá. Uplatňuje sa v takých povolaniach, ktoré si vyžadujú poslušnosť (armáda, záchranári,..), alebo v krízových situáciách (požiare, zemetrasenia,..)
DEMOKRATICKÝ - do činnosti skupiny sa zapája čo najviac ľudí, pričom manažér berie do úvahy aj záujmy a potreby svojich podriadených.Výkonnosť takéhoto týmu je vysoká, dlhotrvajúca a medzi zamestnancami sú dobré vzťahy.
LIBERÁLNY - manažér zadá členom týmu úlohy a spôsob a čas splnenia úlohy nechá a samotnom pracovníkovi. Výkonnosť je nízka, pričom vzniká chaus a neporiadok. Takýmto spôsobom môžu pracovať len vysoko uvedomelé osoby.
Motivácia
Všetky podnety a pohnútky, ktoré vedú k určitému správaniu a konaniu ľudí. Úlohou každého dobrého manažéra je motivovať ľudí tak, aby svoje osobné ciele podriadili cieľom spoločenským.
FAKTORY:
- vnútorné - potreby, záumy, návyky
- vonkajšie - spoločensko - ekonomické podmienky štátu
- úroveň organizácie a riadenia podniku
- charakter práce akú človek vykonáva
S pojmom motivácia sa spája stimulácia - podnet na dosiahnutie motivácie (peniaze, odmena,..)
MASLOWOVA PYRAMÍDA POTRIEB
MASLOWOVA PYRAMÍDA POTRIEB.png (8,5 kB)
Najnižšia úroveň (dole)– mzdy, platy, základné pracovné podmienky
2. stupeň – zdravotnícke a sociálne zabezpečenie, možnosť postupu, istota v zamestnaní
3. stupeň – sociálne potreby, vzťahy medzi spolupracovníkmi (formálne, neformálne), dobré firmy = možnosť športového a kultúrneho vyžitia
4. stupeň – potreby osobnosti, osobne sa uplatniť, pocit zodpovednosti, sebakritika, pocit samostatnosti a dôležitosti, súčasť podniku
Najvyššia Úroveň – ide o najvyššiu úroveň zapojenia sa zamestnancov s tým že pracovník je ochotný, svoje osobné ciele podriadiť cieľom podniku.
- teória x
- teória y
- teória z